Khamis, Januari 01, 2009

Bagaimana Bahasa Inggeris Menumpulkan Kreativiti


Bagaimana Bahasa Inggeris Menumpulkan Kreativiti Jurutera IT Bangsa India

India has become the world's front office, handling customer service calls, and its back office, helping to process payments and run accounting and other computer systems. But it has not yet become the head office — making major new products, pioneering marketing techniques or helping to shape corporate strategy.

Rather than drowning American technology firms or work forces with a vast supply of cheap engineering talent, as some had feared, India — and Bangalore, its Silicon Valley — have continued to largely serve as the information economy's version of manual labor.

Baca lagi di sini. http://www.iht.com/articles/2008/12/04/business/04rupee.php

Jika benar bahasa Inggeris adalah senjata bagi mencapai kemajuan bidang teknologi, tentulah kota Bangalore, yang disamakan dengan Silicone Valley, sudah menjadi buktinya. Namun puluhan ribu jurutera IT di Bangalore tidak berupaya mencipta teknologi.

Dengan menggunakan bahasa Inggeris, jurutera IT India di Bangalore setakat berfungsi sebagai buruh kasar versi ekonomi maklumat. Padahal bahasa programming adalah dalam bahasa Inggeris.

Nota: Jurutera IT Jepun yang tidak pandai bahasa Inggeris menghasilkan pelbagai teknologi canggih.

- refer : http://universitipts.com/

* sesungguhnya menuntut ilmu itu amalan yang mengundang kebaikan dan jalan ke syurga . tetapi akibat terlalu mengagungkan bahasa asing daan budaya yang terlampau , maka lahirlah sikap yang diluarbatasan norma bangsa dan agama sendiri . bila pandai bahasa asing mula angkuh ..memandang rendah orang lain dan mempelajari budaya asing yang melampau dan keterbukaan teknologi maklumat & bahan video dan gambar yang banyak menyebabkan perubahan sikap , akhlak dan saksiah berlaku .

contoh terbaik berlaku depan maata -

contoh-contoh ( kisah benar )

- mula pandai buat maksiat ..tak malu nak berpegang tangan dan berdakap walaupun nama keluarga orang baik2..alasan dah bertunang ..pasni nak kahwin pergh jawapan yang pantas dan mengkagumkan macam universiti tempatan yang pantas mengeluarkan siswazahnya.main internet sampai pagi biji mata sampai lebam hitam bukan buat penyelidikan kerja tapi berchit-chat ngan awekzz sampai solat tak jaga dan dapat gaji habis bersuka-ria ( mak-baapak sampai telefon kita tanya masalah anak : ingat dah besar akil baligh ni bijak mengurus tapi rupanya diperbodoh dan berjaya digoda ngan maksiat sampai keluarga yang susah dilupakan....)

- belajar universiti undang-undang ( syariah )dalam negara dan luar negara tapi langgar undang-undang hingga membuat sesuatu macam takde peraturan . mungkin sangkaan syarikat ni kecil dan tak ambil kisaah . sukahati nak gunakan kenderaan syarikat buat maksiat ( malah saampai eksiden ..kereta total lost ..orangnya masuk ccu dan ada yang taakde lesen bawak balik kampung sambil sempat bermanja2 ngan kekasih didalam nya . nak gunakan telefon untuk berkasih macam harta makbaapaak sendiri ...( buat bodoh )pastu hari raya haantar mesej dan email mohon maaf..begitu mudah caranya..itulah kelebihan teknologi dan pengaruh bahasa dan bangsa asing " no hard feelings "....tetapi ingat sesungguhnya..kami mendoakan supaya anda selamat dunia akhirat dan ALLAH TAALA maha melihat ...jika anda yang t masih tak ubah sikap maka lihatlah dalam keadaan yang sukar hanya yang terbaik sahaja yang akan berjaya ..insyaallah ..( pinjam kata2 encik kahirul@ danjie ) ..YANG TERBAIK....

- orang yang terasa bijak pandai dalam ilmu komputer , marketing , network , sistem , undang-undang , pentadbiran , pentadbiran , perubatan , penasihat ekonomi , jual insuran , penternak , pengankutan , penerbit filem , tokey kedai komputer & kedai buku , tokey kedai makan & runcit dan ( apa jua kerja )yang canggih-canggih , orang yang hebat akan sentiasa merendah diri dan suka berkawan . jangan ingat orang bergantung hidup ngan kita...manusia yang berakal hanya bergantung hidup ngan ALLAH TAALA . malah motto orang berjaya adalah " berusaha , belajar dan beramal bersungguh-sungguh hingga mencapai kejayaan atau MATI MULIA.."

* disini bukan bertujuan mengaibkan atau bergaduh cuma peringatan kerana kita sering lalai dan cepat merasa baangga ( marah kalau orang tegur ..dan kembang hidung dan merah pipi kalau dipuji )rajinlah membaca surah wal-asri semoga anda faham ...( bagi yang berakal )....yang baik dari ALLAH TAALA dan silap dan buruk dari diri kita sendiri....AMIN

- kepada yang sudah jaadi ibu dan bapa fikirkan yang terbaik untuk anak-anak anda , jagalah mereka dan jadikan mereka lebih baik dari kita..semoga bila kita mati mereka akan menjadi manusia yang berakhlak , beramal , rajin membantu mayarakat dan kasih pada ALLAH TAALA....( jangan sampai kita dibuang dan diletakan dirumah orang tua akibat kita terlalu memanjaakan dan lupa amalaan agama ) dan paling teruk lagi kalau mereka kencing dikubur kita akibat kebodohan kita dalam merancang pembangunan insan mereka hingga mereka jadi bangsa merempat dan hamba dibumi bertuah ini....( NAAHUZUBILLAH...)

sihatcergasceria..& the endovour to achieve more's..