Rabu, Februari 11, 2009

kerja-kerja MEREKABENTUK & MENCETAK WALL POSTER ( BANTERAS AIDS ) untuk JKNNS






- contoh gambar di putrajaya e10 ,

....................................................................................

tazkhirah : IKTIBAR DARI WARNA WARNI ALAM[1]
Zahazan bin Mohamed[2]


Muqaddimah
Masyarakat Barat yang sampai kepada mercu pencapaian kemajuan teknologi dan maklumat disebabkan kecenderungan untuk mengkaji fenomena kejadian alam dalam berbagai dimensinya.Pembudayaan berfikir yang menjadi teras kepada sistem pembelajaran di negara mereka menyebabkan lahirnya idea-idea kreatis dan kreatif yang membawa kepada gaya hidup berdaya maju dipayungi berbagai invention yang innovatif dan bersifat dinamik.Kecenderungan orang-orang melayu secara khusus dan umat Islam ecara umum untuk ‘meneruskan’ tradisi sedia ada tanpa berfikir kaedah alternative menyebabkan mereka sentiasa menjadi pengguna yang setia tanpa berkesempatan memulakan chapter baru sebagai inventor yang pioneer dalam sesuatu pencapaian.

Hasrat Munaqasyah ini
The purpose of this discussion is to invite people to think as they should and show ways of thinking as they should.

Importantant Facts Tentang Minda
you can control yr mind / thought

Those who forget Allah and do not think clearly will expose themselves to the whisperings of satan.One of the most crucial patterns of behaviour of satan is his giving people anxieties.Firman Allah dalam surah al-A’raf ayat 201-202 :
\
Maksudnya : “Sesungguhnya orang-orang yang bertaqwa, apabila mereka disentuh oleh sesuatu imbasan hasutan dari Syaitan, mereka ingat (kepada ajaran Allah) maka dengan itu mereka nampak (jalan yang benar).Manusia cenderung to accept what others told him rather than finding the truth by thinking. Sedang saudara (pengikut) Syaitan-syaitan, dibantu oleh Syaitan-syaitan itu dalam melakukan kesesatan, kemudian mereka tidak berhenti-henti (melakukan perbuatan yang sesat lagi menyesatkan itu)”.

Hidup seorang muslim merupakan ‘Atha` mutajaddid bermakna kebaikan yang bersifat berterusan.

Definisi Iktibar.
Iktibar merupakan proses penganalisaan mklumat yang fresh hingga jadi sesuatu substance yg membawa kpd sampai natijah yg tertentu.Firman Allah swt dalam surah Ali Imran ayat 190-191

Maksudnya : “Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi, dan pada pertukaran malam dan siang, ada tanda-tanda (kekuasaan, kebijaksanaan, dan keluasan rahmat Allah) bagi orang-orang yang berakal; (Iaitu) orang-orang yang menyebut dan mengingati Allah semasa mereka berdiri dan duduk dan semasa mereka berbaring mengiring, dan mereka pula memikirkan tentang kejadian langit dan bumi (sambil berkata): "Wahai Tuhan kami! Tidaklah Engkau menjadikan benda-benda ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari azab neraka.

Bagaimana Berlakunya Proses Iktibar?

Proses mengambil iktibar sebenarnya berlaku selepas beberapa stages dilalui terlebih dahulu.

Menurut pengarang buku ‘Quranic quotient’ aeaeorang Muslim perlu melalui 25 peringkat.Antara peringkat ilmu yang akan dilalui oleh orang yang belajar ialah menyedari ( yasy’urun ), diikuti dengan menyerahkan diri iaitu ( taslim ), membaca ( yaqra`u / yatlu ), memerhatikan ( yanzuru ), mempelajari ( ya’lamu ), menggunakan akal ( ya’qilu ), mengimani ( yu`minu ), menghambakan ( ya’budu ), berbuat baik ( saleh, al-hasanah, al-birr dan al-kair ), mengambil pelajaran ( yatazakkaru ) dan terakhir kembali kepada Allah ( yunibu ) dan menatijahkan rasa takut yang sbenarnya kepada Allah ( yakhsya, khafa dan khauf ). [3] Sebagai contohnya firman Allah dalam ayat 25 :

Maksudnya : Demi sesungguhnya! Kami telah mengutus Rasul-rasul Kami dengan membawa bukti-bukti dan mukjizat yang jelas nyata, dan Kami telah menurunkan bersama-sama mereka Kitab Suci dan keterangan yang menjadi neraca keadilan, supaya manusia dapat menjalankan keadilan dan kami telah menciptakan besi dengan keadaannya mengandungi kekuatan yang handal serta berbagai faedah lagi bagi manusia. (Dijadikan besi dengan keadaan yang demikian, supaya manusia menggunakan faedah-faedah itu dalam kehidupan mereka sehari-hari) dan supaya ternyata pengetahuan Allah tentang orang yang (menggunakan kekuatan handalnya itu untuk) menegak dan mempertahankan ugama Allah serta menolong Rasul-rasulNya, padahal balasan baiknya tidak kelihatan (kepadanya); sesungguhnya Allah Maha Kuat, lagi Maha Kuasa.

Masalah : Kenapa Kita Tidak Mengambil Iktibar ?
What are the reasons that prevent thought ? dari buku Harun Yahya ‘Deep Thinking’
a. surah al-Rum ayat 7-8 :

Maksudnya : “Mereka hanya mengetahui perkara yang zahir nyata dari kehidupan dunia sahaja, dan mereka tidak pernah ingat hendak mengambil tahu tentang hari akhirat. Patutkah mereka merasa cukup dengan mengetahui yang demikian sahaja, dan tidak memikirkan dalam hati mereka, (supaya mereka dapat mengetahui), bahawa Allah tidak menciptakan langit dan bumi serta segala yang ada di antara keduanya itu melainkan dengan ada gunanya yang sebenar, dan dengan ada masa penghujungnya yang tertentu, (juga untuk kembali menemui Penciptanya)? Dan sebenarnya banyak di antara manusia, orang-orang yang sungguh ingkar akan pertemuan dengan Tuhannya.


b. Tanggapan Yang Negatif terhadap budaya berfikir itu sendiri.Most people think that in order to ‘Think deeply” one needs to put one’s head between one’s hand, withdraw to an empty room, and isolate oneself from all othr people and affairs.Indeed they make such a big thing of thinking deeply that they find it too difficult, and conclude that it is a quality exclusive to philosophers.

c. Tidak dilatih berfikir, tiada reward.Bila ke sekoah, ia terlalu bersifat exam orientation.Kamu jwb begini kamu akan dpt cemerlang.Peluang untk jwb secara free terbats, sbb yang memeriksa pula nak habis cepat, ikut scheme spy cepat.

d. Mental indolence.Malas.It is a factor that keeps the majority of people from thinking. To give an example from our daily lives , the way housewives do the cleaning is just how they have seen their mother do it.They did not generally think , ‘ow could things be done in a cleaner and more pactical way” nor try to find new mwthods.Similarly, when something needs repair, men us the methods they have been taught since their childhood.They are generally reluctant to use a new method that might be practical and more efficient.

e. Terlalu Banyak kerja The majority of people spend their whole lives in a rush.When they reach a certain age, they have to work and look after themselves & their family.Tey call this “ the struggle for life” and complain that they have no time for anything as they have to rush around in this struggle.In this so called “ shortage of time”, thinking is one of the things for which they cannot spare any time.

Teknik Merangsang Kecemerlangan Berfikir
a. Bangun pagi , syukuri nikmat bangun
b. Lihat ke cermin, fikirkan abagimana bulu mata tak panjang2, rambt terus panjang, mengapa terjadi demikian.
c. Think about yr transport, who puts the technology at the service of mankind? Bila melihat keindahan kita terbayang syurga, bila melihat perkara yg tak disukai kita terbayang neraka.one who does not employ such modes of though, on the other hand, spends his day grumbling, fussng and looking for the offender in every incident.
d. Continuing our journey, we try to see Allah’s sign and creational miracles around us, and honour our Lord’s glory by thinking about them.When we look out from the window, we see a multicolored world.We when think : What would everything be like if the world is not multicolored ? Surah Fatir ayat 27-28.


Maksudnya : Tidakkah engkau melihat bahawa Allah menurunkan hujan dari langit, lalu Kami keluarkan dengan air hujan itu buah-buahan yang berlainan jenis dan rupanya; dan di antara gunung-ganang pula ada yang mempunyai jalur-jalur serta lorong-lorong putih dan merah, yang berlainan warnanya (tua dan muda) dan ada juga yang hitam legam; Dan demikian pula di antara manusia dan binatang-binatang yang melata serta binatang-binatang ternak, ada yang berlainan jenis dan warnanya? Sebenarnya yang menaruh bimbang dan takut (melanggar perintah) Allah dari kalangan hamba-hambaNya hanyalah orang-orang yang berilmu. Sesungguhnya Allah Maha Kuasa, lagi Maha Pengampun.
e. Balik buat muhasabah diri utk memikirkan kewajaran perkara yg berlaku sepjg hari ini.
f. Banyakkan berdoa

DOA AGAR DIBERI ILMU UNTUK MENGGUNAKAN AQAL

اللَّـهُمَّ إِنِّي أَعُوذُبِكَ مِنْ قَلْبٍ لا يَخْشَعُ ، وَمِنْ دُعَاءٍ
لا يُسْمَعُ ، وَمِنْ نَفْسٍ لا تَشـْبَعُ ، وَمِنْ عِلْمٍ لا يَنْفَعُ ،
أَعُوذُبِكَ مِنْ هَؤُلاءِ الأَرْبَعِ

Ya Allah , aku memohon perlindunganMu dari hati yang tidak khusyu’ , doa yang tidak didengari , jiwa yang yang tidak pernah merasa puas dan dari ilmu yang tidak bermanfaat . Dan aku berlindung kepadaMu dari keempat hal tersebut .[4]


Perkara-perkara yang berlaku sekeliling kita utk diambil pengajaran.
a. kejadian kita
b. Rutin harian
c. Alam keliling kita, ditimpa nikmat dan ujian keduanya baik
d. Keluarga
e. Perancangan masa depan, target dll.

Penutup
Mudah-mudahan dengan munaqasyah ini dapat membuka satu lembaran baru kepada menganjakkan paradigma untuk menjadi insan yang menggunakan aqal anugerah Allah dengan sebaik-baiknya.Jadikan Hari Ini Hari Yang Lebih Baik Daripada Semalam.

Rujukan :
a. Harun Yahya – deep thinking
b. Harun Yahya - Allah artistry in colors
c. Harun Yahya Glory is everywhr
d. Harun Yahya - bil ‘aqli yu’rafulLah
e. Harun Yahya – Li Ulil Al-Bab
f. telaga@telagabiru.com.my


[1] Disesuaikan dari buku Harun Yahya : Allah artistry in colors

[2] Merupakan pensyarah di Jabatan Bahasa Al-Quran UIAM.Mendapat pendidikan awal di Sek Keb Kg Gelam,Melaka,kemudian di Sul Muhammad Melaka, seterusnya di KISAS, Klang.Memperolehi Degree di Jordan dalam bidang Bahasa Arab dan Shariah.Pendidikan peringkat Masters dan PhD dalam kajian Bahasa Al-Quran disempurnakan di UM,KL.

[3] Lihat Buku Quranic Quotient karangan Muhd Djarot Sensa, muka surat 131-147

[4] HR at-Tirmizi no 3482 , lihat Sahih al-Jami’ al-Soghir no 1297 , Sahih al-Nasa’ei no 5053

sumber : http://zahazanmohamed.blogspot.com/2008/08/iktibar-dari-warna-warni-alam-1-zahazan.html

sihatcergasceria..& the endavour to achieve more's..