Sabtu, November 08, 2008

Holy Fight of Somali's Group ......Baca dan fikir-fikirkan..






Masalah kejadian lanun dan rampasan kapal merupakan perkara yang berlanjutan sebenarnya dari 12 tahun yang lalu.Tetapi sejak kebelakangan ini ia menjadi isu yang seringkali di sebut-sebut. Tambahan pula dengan isu lanun Somali baru-baru ini.Sedikit sejarah mengenai Lanun Somali, lanun Somali merupakan satu badan penganas yang mempunyai organisasi dan keanggotanya mencecah ribuan orang.

Perairan teluk Aden yang teletak di bawah Somalia merupakan kawasan yang kaya dengan ikan tuna.Oleh itu maka ramailah kapal-kapal yang datang kesitu untuk menangkap ikan Tuna. Oleh itu, suatu kumpulan ini di tubuhkan bagi megutip cukai dikalangan nelayan haram yang datang ke sana.Namun lama kelamaan kumpulan ini menjadi semakin tamak dan menahan mana- mana kapal yang lalu lalang dan meminta wang tebusan.

Menurut temubual Mohamed Ibrahim daripada New York Times, mereka hanya mahukan wang. Menurut jurucakap Kumpulan Lanun Somali ini, Encik Sugule berkata "Apabila kami Nampak kapal besar, maka kami akan menahanya". Mereka mengatakan bahawa masyarakat dunia seringkali menyalah anggap mereka sebagai pertubuhan pengganas sedangkan mereka adalah kumpulan mulia yang menjaga perairan teluk Aden. Menurut encik Sugule " Kami tidak menganggap bahawa kami adalah lanun laut. Lanun laut adalalah mereka yang menangkap ikan di perairan kami secara haram dan mencemarkan lautan kami".

Pengganas di afrika merupakan golongan yang agak keras hatinya dan apatah lagi hati seorang pengganas. Mereka berpegang pada kata-kata "If I kill you, I kill you". Mereka adalah golongan yang tidak takut mati . "We die only once". Oleh kerana tindakan pengganas ini, perairan Somalia dikatakan merupakan perairan paling berbahaya di dunia.

Penganas di Somalia adalah hanya salah satu daripada cebisan taburan pengganas di seluruh dunia.Pengganas di takrifkan sebagai menurut James D. kiras ;

Pengunaan keganasan yang berterusan melawan sesuatu simbolik atau pun orang awam sebagai sasaran kegiatan oleh sekumpulan kecil manusia yang mempunyai matlamat politik tertentu, dengan menanamkan perasaan takut, mendapatkan perhatian yang meluas bagi mendapatkan pengaruh politik, dan/ atau menghasut secara jahat supaya mendapat respon yang tidak baik kepada pihak tertentu.

Kumpulan pengganas kenbanyakan merasakan bahawa apa yang mereka lakukan adalah sama sekali tidak menyalahi undang-undang dan menanggap perjuangan mereka adalah sesuatu yang suci.Ramai pendapat bersetuju bahawa perjuangan pengganas adalah mereka yang mempunyai suara minority untuk melawan majority. Mereka tidak ada pilihan lain selain menjadi pengganas kerana tidak ramai yang menyokong mereka. Apa yang memisahkan antara pengganas dengan tindakan jenayah yang lain adalah kerana sebahagian daripada pengganas ini berbanding penjenayah adalah mereka mendapat legitimasi daripada sesetengah pihak dan mungkin mempunyai matlamat politik. Perbezaan ketara yang lain adalah sekiranya mereka melakukan keganasan, mereka mahukan supaya dunia mengetahui bahawa merekalah yang melakukanya tidak seperti penjenayah yang melarikan diri setelah melakukan sesuatu keganasan.

refer : http://defencestrategist.blogspot.com/

............................................................................................

moral disebalik cerita :

rakyat marhaen dan masyarakat sering dianiaya serta dipermainkan hak-hak kemerdekaan diri dan negara ...apabila undang-undang sebelum ini baik dibawah kepimpinan ulama dihancurkan maka lahirlah pelbagai kumpulan-kumpulan kecil yang melakukan sesuatu diluar kawalan . mungkin juga ini rahmat besar dari ALLAH TAALA ...apabila manusia cuba memerintah manusia dengan ilmu dan kepala otak manusia ...maka darjat mereka lebih teruk dari binatang......

akibat membiarkan keroskan berlaku , maksiat berleluasa , maka tiada keamanan dirasai , kesusahan perniaagaan dan fikiran celaru ( banyak orang jahat mengambil kesempatan ..tu yang suka-hati nak melanun ke atau buat apapun ..akibat kesempitan hidup dan penderitaan hati-nurani..maka meletuslah AMUKAN SOMALIA....." WHOM DARE WINS....."

" If u take a risk for honourable objective..insyaallah A STAR belong to u in PARADISE....."

.....................................................................................
lihatlah gambar disini dan baca kehebatan manusia yang takut pada ALLAH TAALA...masyarakat aman damai dan sejahtera.



refer : http://www.arrahmah.com/index.php/news/detail/shabab-al-mujahideen-somalia-melakukan-penegekan-hudud-terhadap-pelaku-maks/